Skip to main content
Home » Slim Wonen » Een bewuste keuze voor het juiste product
Sponsored

De consument is steeds meer bezig met bewuste keuzes over duurzame producten. Onderzoek toont aan dat merken die kiezen voor duurzaamheid, een streepje voor hebben op de rest. Maar door de constante stroom aan duurzaamheidslabels en – al dan niet terechte – marketingclaims, is het voor de consument soms lastig om écht een weloverwogen keuze te maken. Wanneer is een bewuste keuze ook de juiste keuze?

Eerder dit jaar constateerde Deloitte in een rapport al de snelle opkomst van Conscious Consumerism: een groeiende trend waarbij consumenten steeds vaker kiezen voor merken die duurzaamheid omarmen. Dat merkt ook Anne Slaats, Brand Manager van interieur design merk Brabantia: “Consumenten zijn steeds bewuster bezig met de impact die ze zelf als mens op het milieu hebben.” 

Een bewuste keuze willen maken is één ding, maar hoe weet je nu als consument of iets écht wel zo duurzaam is? Eerder onderzoek liet ook zien dat de ontelbare duurzaamheidslabels weinig invloed hebben op consumenten. Juist objectieve beoordelingen van externe partijen doen hun werk, ziet ook Brabantia. Op dit moment draagt 74 procent van de producten die ze zelf produceren het internationale keurmerk Cradle to Cradle Certified. Sinds begin dit jaar is Brabantia ook B Corp gecertificeerd. B Corp bedrijven worden erkend voor hun positieve impact op mens en milieu. Slaats: “Het laat objectief zien dat we er stapje voor stapje aan werken om duurzamer te zijn.” Voor Brabantia betekenen die stapjes een flinke aanloop naar 2035: het bedrijf heeft de ambitie om dan 100 procent circulair design te zijn. 

Natuurlijk drogen 

Een bewuste en duurzame keuze voor het juiste product brengt daarnaast meer met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan bezuinigen op energiekosten, huishoudelijke taken sneller afronden, of kiezen voor een mooie toevoeging aan het interieur. “We hebben drie kernwaarden: mooier, plezieriger, duurzamer,” vertelt Slaats. “Als een product er mooi uitziet en goed werkt, dan maakt het dat moment waardevoller met nét wat meer plezier.”  

“Een mooi voorbeeld daarvan vind ik zelf de droogmolen”, vervolgt Slaats om dat te illustreren. “Vooral met de hoge energieprijzen tegenwoordig is het niet alleen winst voor het milieu, maar ook voor de eigen portemonnee. Natuurlijk drogen verbruikt geen energie, in een droger slijt kleding sneller, de buitenlucht geeft gedroogde was frisheid, je bent even buiten… En extra mooi: bij aankoop van de ‘droogboom’ steun je meteen ook WeForest met het planten en laten groeien van bomen. Inmiddels heeft Brabantia hierdoor al meer dan 2,8 miljoen bomen geplant. Dus eigenlijk is een droogmolen of droogrek een heel mooi item waarmee je makkelijk geld bespaart en een bijdrage levert aan een beter milieu.”

Als een product er mooi uitziet en goed werkt, dan maakt het dat moment waardevoller met nét wat meer plezier

Van afval tot gerecycled product 

Afval scheiden is nauw verbonden met duurzaamheid. Veel consumenten zijn er tegenwoordig bewust mee bezig maar toch heeft ieder huishouden daar een eigen systeem voor. “Juist daarom moet afval scheiden zo mooi en makkelijk mogelijk gemaakt worden,” benadrukt Slaats.  

Brabantia doet dat onder meer met de Bo Touch Bin: een collectie van stijlvolle afvalemmers die eruit zien als een interieurstuk, met één, twee of drie binnenemmers en tien jaar garantie. Daarnaast zijn er ook praktische mix-en-match oplossingen zoals Sort & Go: kunststof sorteeremmers in verschillende maten en kleuren, variërend van kleine bakjes voor het aanrecht voor GFT-afval, inbouwemmers, en wandmodellen, tot een papierbak voor onder bureaus.  

Afval scheiden, ook daar zit voor Brabantia de gedachten van circulariteit in: “Neem bijvoorbeeld de StepUp-prullenbak, die is gemaakt van 91 procent gerecycled plastic consumentenafval. Van afval, voor afval. Deze StepUp van Brabantia is op zijn beurt daarna voor 99 procent te recyclen, dus dat maakt de cirkel naar duurzaamheid weer rond.” 

Anne Slaats

Brand Manager Brabantia

Next article