Zorgeloos eropuit trekken, daar is iedereen zo nu en dan aan toe. Nederlanders plannen dan ook graag uitjes en dagjes weg. Danielle Etienne, manager Land van ANWB, deelt tips en de belangrijkste trends.
Danielle Etienne
Manager Land ANWB
“Er zijn verschillende factoren die een uitje tot een succes maken. Als je samen gaat, is er tijd voor elkaar zonder tijdsdruk en kun je de ervaringen delen. Dat levert verbondenheid en geluksmomenten op. Een dagje weg kan zorgen voor verwondering en biedt even vrijaf van zorgen. Dan moet een uitje wel aan de verwachtingen voldoen, en deze eigenlijk het liefst overtreffen. Mensen willen nu eenmaal positief verrast worden. Een andere voorwaarde voor een geslaagd uitje is natuurlijk dat alles goed is geregeld.”
Onze vrije tijd
“Het gemiddeld aantal uren vrije tijd per week ligt in Nederland op iets meer dan 47. De meeste mensen vinden dat voldoende. Vrije tijd blijft ontzettend belangrijk. Hoe we die invullen, is aan ontwikkelingen onderhevig. Zo zijn er activiteiten die tegenwoordig wel, maar vroeger helemaal niet als een uitje werden beschouwd, zoals wandelen en fietsen.
Het laatste is al jaren populair en dit wordt alleen nog maar versterkt door de komst van de e-bike. Op dit moment rijden er 1,9 miljoen rond en dit jaar stijgt dat aantal met 400.000. Een van de voordelen is dat je er grotere afstanden mee kunt afleggen.”
Wat zijn de trends?
“Nederlanders zijn veel bezig met gezondheid en in hun vrije tijd zie je dit terug in de aanhoudende wellnesstrend. Daarnaast is er meer aandacht voor duurzaamheid en buiten recreëren met respect voor natuur en milieu. Niet alleen wordt daardoor vaker voor de trein als transportmiddel gekozen, ook zie je trends als de opkomst van het plattelandtoerisme.
We gaan back to basic en bezoeken bijvoorbeeld een boer om te zien hoe melk en kaas tot stand komen.
We gaan back to basic en bezoeken bijvoorbeeld een boer om te zien hoe melk en kaas tot stand komen. Bamping past ook in deze trend; dit is kamperen op een basic manier. Mensen zijn op zoek naar authenticiteit, charme en kleinschaligheid in hun uitjes. Denk aan het bezoeken van oude steden, maar ook aan uitjes naar kleinere hotels en restaurants met authentiek en gezond eten. Eigenlijk is dat best bijzonder in een tijd van slimme technologieën en social media.”
Pretparken
“Naast de al genoemde trends, zijn bezoeken aan pretparken en dierentuinen nog steeds erg populair als uitjes, al kun je hierin ook ontwikkelingen waarnemen. De levenscyclus van attracties is korter; consumenten willen – veel meer dan vroeger – voortdurend worden verrast. En er moet beleving zijn. Alleen dieren kijken is niet meer genoeg, we willen ze ook voeren.
Verder zijn tripjes naar de talrijke musea in ons land voor veel mensen nog steeds een leuk dagje uit. Voor een jongere doelgroep zijn festivals favoriet, net zoals de trendy en relatief nieuwe escaperooms.”
Tips
“Nederland heeft dus veel te bieden voor wie eropuit wil. Ook als er minder kan worden besteed. Het maken van een fietstocht per app of met een vooraf gedownloade route in combinatie met een picknick doet het nog steeds heel goed. Hetzelfde geldt voor wandeltochten met kinderen. Een gratis uitje is bijvoorbeeld De Ulebelt dat voor Overijssel werd uitgeroepen tot leukste uitje van 2018. Hier kunnen kinderen spelen op natuurspeelplekken.
Hoewel het misschien vanzelfsprekend klinkt, is het verstandig om vooraf na te denken over de mensen met wie je een uitje hebt. Neem je alle wensen van iedereen mee in het uitje, combineer je activiteiten? Ook is het slim om rekening te houden met eventuele andere kosten, zoals voor het parkeren.
Op zoek naar tips? Internet kan de start zijn van je zoektocht. Op de website www.anwb.nl/vrije-tijd vind je allerlei aanbiedingen, een gratis fietsroute-app én inspiratie voor een dagje uit.”