Skip to main content
Home » Kennis & Cultuur » Drie BN’ers over theater en cultuur
Kennis en Cultuur 2017

Drie BN’ers over theater en cultuur

Wij spraken Albert Verlinden, Karin Bloemen en John van Eerd over wat theater voor hun betekent. Benieuwd en ook nog een tip meekrijgen wat je niet mag missen? Lees het hier.


Theaterproducent, presentator en directeur Stage Entertainment Albert Verlinde:

Wat betekent theater voor jou?

“Theater betekent alles voor mij! Het is een wereld van wonderen die je keer op keer kan verrassen.  Mijn eerste musical in Londen, Evita, vergeet ik nooit meer. Met rode konen kwam ik het theater uit. Dat heb ik ook gehad bij voorstellingen van Jos Brink en de zes uur durende voorstelling “Angels in Rotterdam” over de opkomst van AIDS.”

 Wat was jouw eerste ervaring met theater?

“Ik was zes of zeven jaar oud toen ik Swiebertje heb gezien. Dat beeld van Saartje en Swiebertje op de wip in de keuken heb ik destijds ongelofelijk om moeten lachen. Ook die hele sfeer van een andere wereld die ineens ontstaat in eigen stad was geweldig.”

Wat was voor jou de trigger om deze wereld in te gaan?

“Televisieseries als “Ja zuster, nee zuster” en de liedjes van componisten en zangers als Harry Bannink, Wim Sonneveld en Conny Stuart hebben mij geïnspireerd om mij verder te verdiepen in het theater.

”Bij theater denk ik aan: mijn eerste musical Evita, rode konen en honderd verschillende ervaringen.”

Net zoals de teksten van Hans Dorrestijn. Zij hebben de passie voor het vak bij mij aangewakkerd en zo ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in de verschillende genres.”

Waarom zouden mensen meer naar musicals moeten gaan?

“Een musical is een unieke ervaring. Tegenwoordig kun je alles downloaden en zo vaak als je wilt bekijken. Het feit dat je naar een musical toe moet heeft iets bijzonders. Je beleeft samen met anderen onvergetelijke momenten. Dat is het allermooiste wat er is.”

Wat heeft je voor het laatst geraakt?

“De tentoonstelling over de relatie tussen Zuid Afrika en Nederland in het Rijksmuseum vond ik heel pijnlijk en indrukwekkend. Daarnaast vond ik het boek “Het stof dat van dromen dwarrelt” van Louis de Bernières heel mooi geschreven.”

Heb jij een persoonlijke tip voor de lezer?

“De musical ‘The Lion King’ moet je gezien hebben. Een voorstelling die door de combinatie van kunst, theater en familiegevoel al twintig jaar een succes is.


Zangeres, cabaretière en actrice Karin Bloemen:

Wat betekent theater voor jou?

“Theater is communicatie in zijn puurste vorm. Het is, net zoals muziek, een universele taal die mensen raakt en het is illusie. Mijn theatervoorstellingen zijn personality-shows waarin ik mijn persoonlijkheid en verhaal uitvergroot. Het wordt interessant als mensen zich aan een van mijn personages kunnen spiegelen.”

Wat was jouw allereerste ervaring met theater?    

“Als kind vond ik de schoolmusicals behoorlijk intrigerend. Die mogelijkheid om te transformeren, verschafte mij de vrijheid om als kind dingen te zeggen die ik als het meisje Karin nooit zou zeggen.

“Theater is voor mij: mijn werk, passie en illusie”

Wij hadden thuis een winkel en het kleingeld werd in zakken bewaard. Met alle dubbeltjes ben ik toen als zevenjarige naar de ijs-zaak gegaan. Ik realiseerde mij dat ik niet als mezelf een ijsje kon kopen, omdat ik dan de vraag zou krijgen hoe ik aan het geld was gekomen. Dus speelde ik dat ik een Engelse was.”

Was dat voor jou de trigger om het vak in te gaan?

“Nee, dat is een proces geweest. Ik heb mij veel later pas gerealiseerd dat de transformatie in een ander, je weghaalt van je eigen pijn, angst, verdriet. Dat had ik nodig en mijn vak heeft mij in die zin ook gered van mijn verleden.”

Waarom zouden mensen meer naar musicals en het theater moeten gaan?

“Musicals zijn voortgekomen uit opera’s. Om opera hangt alleen een elitaire zweem, omdat het twee honderd jaar geleden bedacht is en er in het Italiaans gezongen wordt.

Door theater en musicals raak ik volledig betoverd. Ik kon in de musical Rent bijvoorbeeld niet klappen voor de acteur die de rol van de SS’er vertolkte. Die illusie en kracht van fantasie vind ik geweldig.”

Wat heeft jou voor het laatst ontroerd?

In mijn voorstelling Volle bloei heb ik veel jong talent in de leeftijd van 15 tot 24 jaar een podium gegeven. Het verlangen van wat er gaat komen, de ambitie, het ongepolijste, het zoekende en de potentie in deze mensen heeft mij echt geraakt.”

Wat is jouw persoonlijke tip voor de lezer?

“Zelf heb ik kaartjes voor de voorstellling Salome (Holland Festival) en in oktober ga ik naar de Carmina Burana in het Concertgebouw. Ik kan iedereen aanraden om iets te bezoeken dat buiten je comfortzone ligt. Daar groei je van.”


Acteur, zanger en schrijver Jon van Eerd:

Wat was jouw allereerste ervaring met theater?    

“Mijn broer ging een keer kijken bij de amateurvereniging bij ons in de buurt en ik mocht mee.  Hij  vond het niets, maar ik ben gebleven. Ze speelden Sneeuwwitje en de zeven dwergen en ik mocht gelijk meespelen als Dopey.”

Was dat voor jou de trigger om het vak in te gaan?

“Ik was denk ik te jong om dat toen al te bedenken. Wel heeft deze ervaring ervoor gezorgd dat ik op de basis- en middelbare school bezig bleef met toneel. Halverwege de middelbare school is de notie ontstaan dat ik er ook mijn beroep van zou kunnen maken.”

Waarom zouden mensen meer naar musicals en het theater moeten gaan?

“Musical is, als het goed is, de ultieme vorm van theater. Alle disciplines komen samen: acteren, dansen en zingen. Ik vind het bespottelijk dat er over dit genre zoveel misverstand is in Nederland.

”Mijn hele leven draait al meer dan 35 jaar om theater.”

Theater is altijd geëngageerd geweest. Het zet mensen op een niet belerende manier aan het denken. Kijk maar naar de stukken van Shakespeare. Een komedie zoals ‘Harrie en Eva’ waar ik volgend seizoen mee kom is juist weer bedoeld om mensen een fijne avond te laten hebben en eensgezind in een zaal alle ellende te vergeten.”

Wat heeft jou voor het laatst ontroerd?

“Ik speelde laatst weer na lange tijd eens een mooie serieuze rol als componist Hanns Eisler. Door dit personage werd ik echt geraakt. Hij werd als een van de eerste kunstenaars op de “Hollywood Blacklist” gezet.

Dat doet heel erg denken aan de situatie nu met Trump. Waar ik ook kippenvel van kreeg, was de verscheidenheid aan voorstellingen die ik in New York afgelopen april heb mogen ervaren.”

Wat is jouw persoonlijke tip voor de lezer?

“Ik heb er wel meer dan één: Holland Festival, het Amsterdamse Bos en de Parade wat door verschillende grote steden in Nederland trekt.”

Next article