Een nieuwe dag nodigt je uit om in beweging te komen; onderweg naar nieuwe kansen, ervaringen en ontdekkingen. Automerk smart inspireert al meer dan 25 jaar om erop uit te gaan, waarbij thema’s als design, muziek, lifestyle, sport en reizen constant terugkomen als onderdeel van de playground zoals ze het leven zien – iedere dag weer.
Stel je voor: je rijdt naar een mooie plek toe – waar? Dat is aan jou – en besluit om er te overnachten. De achterbank gaat plat om ruimte te maken voor een tweepersoonsbed. Of alles plat, inclusief voorstoelen om dat uit te breiden naar de grootte van een kingsize bed; waarom niet? De bestemming van je reis is nu een avontuurlijke overnachting. Door een panoramisch halo-dak zie je ‘s nachts de sterrenhemel. Waarbij ‘s ochtends de Vehicle to Load-laadaansluiting zorgt voor de mogelijkheid om een goede kop koffie te zetten, voordat je weer in beweging komt, op weg naar een nieuwe ervaring. Dat is wat de nieuwe smart #5 biedt, als elektrische SUV de grootste auto van smart ooit.
Dat model is een goed voorbeeld van de onconventionele denkwijze en levenslust van smart. “We willen mensen activeren om naar buiten te gaan, nieuwe dingen te ontdekken,” licht Ronald Ramak toe, CEO van smart Nederland. “Om open te staan voor iets nieuws; om echt te durven. Om anders te zijn.” Dat komt ook naar voren in de eigenzinnige geschiedenis van het merk. Het begon allemaal bij een horlogemaker: het bedrijf achter Swatch had al in 1982 het idee om een auto te bouwen, die net zo personaliseerbaar was als de horloges. De werktitel van de ‘Swatchmobiel’ bekte nog niet echt lekker, maar leidde uiteindelijk wel tot een samenwerking met Daimler-Benz (nu Mercedes-Benz Group). Dat is waar de filosofie op basis van design, lifestyle en product zijn oorsprong vond: de merknaam smart is een samenvoegsel van Swatch, Mercedes en -art.

Art komt van het artistieke concept waar smart mee begonnen is. Met de introductie van de Fortwo in 1998 was het idee om een carrosserie met verwisselbare kleuren aan te bieden. Het resultaat waren een heleboel kleurrijke auto’s, iedere keer weer anders en met eigen kleurcombinaties de weg op. “De ‘art’ in ‘smart’ is er altijd gebleven,” zegt Ramak. “We willen niet alleen mensen inspireren, maar ook de daad bij ons woord voegen: de auto’s zijn constant anders en verrassend.” Zo werd de smart #3 bijvoorbeeld bekroond met de prestigieuze designprijzen Red Dot Award en iF Design Award. Ramak: “Het design maakt een auto uniek. Je koopt een smart vaak omdat je je verbonden voelt met het ontwerp; het is geen dertien in een dozijn.” Ook samenwerkingen met onder meer de New Yorkse pop-artkunstenaar Billy The Artist, de Belgische illustrator Oli-B, en een ludieke uitvoering door de Berlijnse ontwerper Sarah Illenberger benadrukken dat artistieke DNA.
Die samenwerkingen komen op het snijvlak van design, lifestyle, muziek en sport ook tot uiting op andere manieren. Zo kondigde smart recentelijk een samenwerking aan met de Koninklijke Nederlandse Zwembond en atleten als hardloper Bjorn Korenman en Hockeyster Frédérique Matla: topsporters die ieder kracht en snelheid belichamen. Dat sluit mooi aan bij de smart #5: met de 800 volt technologie, vijf off-road rijmodi waarmee het voertuig zich aanpast aan verschillende oppervlakken, de 100 KWh-batterij met super-chargerfunctie en een rijbereik tot 590 kilometer (WLTP), is die in zekere zin ook een topatleet te noemen.
Wat de nieuwe elektrische mid-size SUV nog altijd gemeen heeft met de rijke historie sinds de kleine Fortwo, is dat de focus op flexibele en duurzame mobiliteit er nog steeds is. Ramak: “We proberen ons wel vast te houden aan die belofte van de kleine smart waar we ooit mee zijn begonnen.” Grootse ideeën vanuit een klein begin, dus.
Door out-of-the-box te denken en optimistisch in het leven te staan, brengt smart met die mobiliteit de gebruiker naar steeds meer plekken en nieuwe belevingen. Ook van de stad naar de natuur en andere outdoor-bestemmingen. Zelfs festivals: “Dat is volgens mij de ultieme smart experience: om naar een festival als Lago Lago te gaan en daar in de auto te overnachten. Of met een daktent op de dakdragers. Onderweg genietend van een eigen samengestelde festivalplaylist uit de twintig Sennheiser-luidsprekers. Als ik geen jonge kinderen zou hebben, dan had ik het wel geweten… Nu we het er over hebben – misschien moet ik gewoon een oppas regelen en gáán. Hup, in beweging.”

Ronald Ramak
CEO van smart Nederland