Kleine gerechten op een grote tafel en iedereen die schaaltjes over en weer geeft; het concept ‘shared dining’ – is bedoeld om te genieten van het eten én het samenzijn.
Denk aan de diners waarbij vrienden en familie wat meebrengen of de avonden waarop je met meerdere mensen in de keuken staat om elkaars culinaire kookkunsten te bewonderen.
In Japan is het heel normaal om in een bar staand je hapjes te delen en het glas van je buren bij te vullen, en Libanon staat, net als Spanje met zijn tapas, bekend om zijn mezze – koude en warme gerechtjes uit de mediterrane keuken. Alles heeft één doel: het delen van eten. Shared dining is méér dan terug van (eigenlijk nooit helemaal) weggeweest.
Nieuwe en verrassende keukens
Onze reizen gaan tegenwoordig verder dan voorheen en steeds vaker maken we kennis met nieuwe en verrassende keukens. Eenmaal thuis willen we dit herbeleven en gaan we op zoek naar iets vergelijkbaars. Of dat nou in een restaurant is of thuis, die ervaringen smaakten naar meer en willen we maar al te graag terughalen en delen met anderen.
Restaurants spelen hier op in met een steeds breder aanbod van wereldse keukens en openen deuren naar meerdere landen of regio’s die met elkaar verbonden worden. Ook in de retail worden de verschillende eetculturen vertegenwoordigd. Om zelf zo’n culinaire ervaring in huis te brengen is het van belang dat je kennis opdoet van de verschillende kruiden, specerijen en melanges die voor deze internationale keukens zo kenmerkend zijn.
Shared dining naar hoger niveau
Een sharing dinner organiseren is een mooie manier om wereldse smaken met vrienden en familie te delen, maar ook zonder reisverhalen is het een goede reden om bij elkaar te komen. Kleine gerechten geserveerd in mooie schaaltjes of op grote planken brengen naast lekker eten ook inspiratie en sfeer. Als je zelf een shared dinner wilt organiseren kun je goed slagen in de supermarkt.
Kleine gerechten geserveerd in mooie schaaltjes of op grote planken brengen naast lekker eten ook inspiratie en sfeer.
De basis voor elk gerecht is het gebruik van een authentiek kruidenmelange. Onder andere de Mexicaanse, Scandinavische of Japanse keuken wordt steeds toegankelijker door alle kruiden- en specerijmelanges die je in de schappen vindt, maar ook India, China, het Midden-Oosten en zelfs het Caribische gebied delen hun geheimen met je.
Er valt ontzettend veel te leren op het gebied van niet-westerse eetculturen. Zo is het voor iedereen mogelijk om een sharing dinner naar een hoger niveau te tillen én een wereld aan smaken te ontdekken.
Zoals Socrates ooit zei: “Een goede maaltijd brengt goede mensen samen.”
Euroma: 100% puur
Al meer dan 100 jaar reist Euroma de wereld over voor de beste kruiden en specerijen. Puur, authentiek en afkomstig uit alle windstreken. Dit is wat de receptuur van diverse kruiden- en specerijenmelanges kenmerkt. Zo ook de Original Spices die voortkomen uit een samenwerking tussen Euroma en Jonnie Boer van De Librije. De beste specerijen van Euroma en de geweldige smaakcomposities van Jonnie Boer maken Original Spices tot de lekkerste specerijenmelanges.
Al onze kruidenmelanges zijn 100% pure, smaakvolle melanges: natuurlijk zonder zout. Daardoor kun je blijven experimenteren met de intensiteit totdat de smaak voor jou precies goed is. Geniet!
Op www.euroma.nl kun je je zoektocht verder uitbreiden en blijven ontdekken; Euroma geeft naast informatie over de diverse kruiden- en specerijmelanges ook inspiratie voor (kleine) gerechten. Zo is het voor iedereen mogelijk om een sharing dinner naar een hoger niveau te tillen én mee te gaan in de wereld aan smaken.
Euroma’s kruiden en specerijen zijn heel bewust geselecteerd uit diverse regio’s en worden door ons rechtstreeks ingekocht. Euroma is nauw betrokken bij de teelt en het samen ontwikkelen van nieuwe, duurzame technieken met de teler. We zijn ons er dan ook extra van bewust dat ons handelen impact heeft. Daarom investeren we in duurzaamheid, binnen onze organisatie, maar ook in de landen waar onze kruiden en specerijen vandaan komen. Wist je bijvoorbeeld dat wij het eerste bedrijf ter wereld waren dat duurzame zwarte peper aanbood?