Foodblogger Isabel Boerdam werd vegetariër op haar negende en heeft sindsdien een vegetarische ontdekkingsreis gemaakt. Dit leidde tot haar blog ‘De Hippe Vegetariër’. In deze Q&A vertelt zij hoe je met een vegetarische levensstijl toch bourgondisch geniet.
Geschreven door Marjolijn Westerlaken
Hoe besloot je vegetariër te worden?
Op het moment dat ik als meisje erachter kwam dat de koe op mijn bord, dezelfde koe was als in de wei, wilde ik geen vlees meer eten. Mijn moeder is sindsdien apart voor mij gaan koken.
Hoe word je een vegetarisch expert?
Ik wilde tekstschrijver worden en iemand raadde mij aan om een blog te starten. Op die manier zouden mensen mijn werk leren kennen en zien waar ik een expert in was. Aangezien ik al 18 jaar vegetariër ben, was mijn onderwerp al gauw gekozen. Ik wilde op een frisse manier schrijven over mijn leven als vegetariër en laten zien dat het ‘geiten haren wollen sokken’ imago niet klopt.
Ik ben op zoek gegaan naar andere smaken en structuren
Een vegetarische levensstijl past juist heel goed bij deze moderne tijd: het is gezond en duurzaam. Doordat ik nu ook een boek in de winkel heb liggen, waarin ik mijn verhaal van A tot Z kon vertellen, werd ik ineens echt serieus genomen. Nu word ik ook steeds vaker gevraagd voor workshops, presentaties, productontwikkeling en adviesopdrachten.
Hoe gaat culinair genieten samen met een vegetarische levensstijl?
Voor mij is dat in het begin wel een zoektocht geweest. Tijdens mijn studententijd gebruikte ik vooral kaas als smaakmaker. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar alle dagen van de week is een beetje teveel van het goede.
Ik ben op zoek gegaan naar andere smaken en structuren zoals geroosterde groenten, peulvruchten of nootjes. Daardoor ben ik veel bewuster en gevarieerder gaan eten.
Jij bent initiatiefneemster van de ‘Nationale Week Zonder Vlees’. Hoe is dit idee ontstaan?
Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bewust bezig met de herkomst van voedsel en het eten zij minder vlees. Toch is er vanuit de overheid of bedrijfsleven niet één initiatief dat een beweging oplevert, zoals bijvoorbeeld de campagne Meat Free Monday in Engeland. Vandaar dat ik een jaar geleden besloot om zelf een campagne te starten.
Inmiddels doen 53 partijen mee, waaronder negen supermarkten. Ook besteden restaurants, bedrijfskantines, universiteiten, scholen en pompstations er aandacht aan. Op 5 maart gaan we van start en we hebben nu al 20.000 inschrijvingen. Kortom, een succesvolle eerste editie!