Skip to main content
Home » Kennis & Cultuur » Mannen en musicals
Kennis en Cultuur 2018

Mannen en musicals

Beeld Soldaat van Oranje
Beeld Soldaat van Oranje
Foto: Joris van Bennekom

Op zoek naar een cadeau voor vaderdag? Een musicalkaartje is misschien niet het eerste wat je te binnen schiet. Toch zijn mannen vaak lovend over Soldaat van Oranje – De Musical, vertelt producent Fred Boot.

“Bijna dagelijks zeggen mensen tegen mij dat ze eigenlijk helemaal niet van musicals houden, maar dat ze ‘Soldaat van Oranje – De Musical’ te gek vinden. Een compliment natuurlijk.

De opmerking dat je niet van musicals houdt kan je ook vergelijken met dat je niks geeft om film. Er zit namelijk altijd wel iets bij wat je mooi vindt. Ook binnen musicals zijn er verschillende genres.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat sommige mannen geen zin hebben in een zuurstokkenmusical met dansende acteurs. Hen kan ik geruststellen: dat is dit niet. Ik hou zelf trouwens ook meer van echt en wat rauwer theater”, zegt Fred Boot, theaterproducent van deze musical.

Verzetsstrijder

Echt en rauw zijn begrippen die in ieder geval terugkomen in de setting van de musical; een hangaar op het oude militaire vliegveld van Valkenburg, bij Katwijk. Inmiddels wisten in de bijna acht jaar dat de musical nu draait enorme aantallen bezoekers de voorstelling te vinden. Gecompleteerd met motoren en een heus Dakotavliegtuig wordt het verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema verteld.

Echt en rauw zijn begrippen die in ieder geval terugkomen in de setting van de musical.

Voor wie die naam niet zo veel zegt: “Hij wordt gezien als het symbool van het Nederlandse verzet in de oorlog en kreeg hiervoor ooit een Militaire Willems-Orde uitgereikt, al zag hij zichzelf niet als held. Hij vond dat hij had gedaan wat nodig was.

Ik wilde zijn geschiedenis zo realistisch mogelijk brengen en zo ook het grotere verhaal van de oorlog laten zien. Het is een echt verhaal over echte mensen die toen hebben geleefd en onder druk van de oorlog keuzes hebben gemaakt. Naast Erik zien we daarom de Joodse jongen Bram en ook Anton, die voor de NSB kiest. De kijker kan zich met elk van hen identificeren. We kiezen ervoor om niet te oordelen en dat aan de kijker over te laten.”

Liefde voor theater

Eén van de mooie aspecten aan musical als theatervorm vindt Boot het laagdrempelige karakter. Tegelijkertijd is het een mengvorm van veel verschillende theaterdisciplines, dat wordt volgens hem nog wel eens onderschat. Het waren musicals die hem ooit in aanraking brachten met andere vormen van theater.

“De passie voor theater ontstond al in de laatste klas van de basisschool. In één week tijd heb ik vier keer Jesus Christ Superstar gezien, zo goed vond ik het. Doordat ik af en toe mee mocht met mijn vader naar Engeland, waar hij voor zijn werk moest zijn, kreeg ik ook de kans om voorstellingen op West End in Londen te zien. Uiteindelijk ben ik vanuit mijn passie theatermaker geworden.”

Habitat

Boot bezoekt zeker twee keer in de week een theater en ziet het als zijn habitat waar een groot deel van zijn sociale leven naartoe is verplaatst. “Logisch ook, wie in het theater werkt heeft rare werktijden. Net zoals anderen begin je vroeg met je werk, maar je bent ook ’s avonds nog in touw. Ik voel me altijd prettig bij de mensen in het theater.

Natuurlijk bekijk ik nu een voorstelling met de blik van een theatermaker, maar ik hou er nog steeds van als het echt en puur is. Vaak kun je in theater steeds weer iets nieuws ontdekken en is er altijd iets wat je raakt. Laatst ben ik verrast door heel goede mime. Dat kan zó veel zeggen, meer dan 10.000 zinnen.”

Historisch besef

35 procent van de bezoekers van ‘Soldaat van Oranje – De Musical’ komt terug om de voorstelling nog eens te zien, zegt Boot. Die tweede keer nemen ze bijvoorbeeld hun ouders of kinderen mee.

Het verhaal in de hangaar is vaak aanleiding voor bezoekers om in gesprek te gaan over wat de oorlog in hun familiegeschiedenis heeft betekend. “In zekere zin heeft de Tweede Wereldoorlog ons allemaal beïnvloed. Of het belangrijk is om erover te blijven praten? Natuurlijk. Daarom heb ik deze voorstelling in eerste instantie gemaakt. Ik hoop dat we hiermee bijdragen aan het belang en de waarde van vrede en daarmee het culturele en historische besef.”

Next article